Då eg besøkte Neema og Godbless I februar2014 fekk eg
for første gong tid til å vere til stades I mange av klassane for å følgje
undervisninga. Tidlegare har det berre vore meir stikk innom i tilfeldige
klasserom. Denne gongen forsøkte eg å variere både klassesteg, fag og kva for
lærar som underviste. Det vart i overkant av 10 besøk. I tillegg følgde eg med
på undervisninga som føregjekk på kveldane heime, særleg 7.klasse sidan dei var
avgangsklasse og jobba særleg hardt.
Mykje kjenner vi att frå norsk skule, men det er
sjølvsagt òg døme på ordningar og opplegg som overraskar ein nordmann. Eit
slikt døme er at alle lærarar har kvar sin bok der dei før di går til timen må
gjere greie for opplegget, basert på læreplanen i faget/steget. Ei tilfeldig
valt side i boka til ei av lærarane ser slik ut:
På den avbilda sida kan vi sjå at læraren skal gjere
greie for fem ulike «stages» (steg/deler/etappar) der kvar del får eit visst
tal min, frå 5 til 15 slik at summen vert 40, som er lengda på ein
undervisningsbolk. Nemninga på dei fem «stages» er: Introduksjon, Ny kunnskap,
Repetisjon (reinforcement), Refleksjon og Konsolidering.
Bildet syner at det for kvart «stage» skal det vere
ein omtale av læraren sine aktivitetar, elevane sine aktivitetar og
vurderingsopplegg (assessment).
Dette skal
altså alle lærarar fylle ut for kvar einaste time. Det vart ikkje til at eg
fekk gått i djupna på korleis dette eigentleg fungerer. Med mykje
tilsynserfaring frå tida hjå Fylkesmannen hadde eg lyst til å stille rektor og
lærarane ulike spørsmål for å finne ut korleis dei vurderte opplegget og i kva
grad det vart følgt, men eg var jo ikkje på tilsyn eller studiereise, så eg let
det vere. Det ville òg ha vore interessant, med referanse til debatten vi har
her i landet, å høyre om dei tykkjer dette er til hjelp eller om det er unødvendig
byråkratisering.
Eg fekk høyre at protokollane ikkje vert samla inn,
t.d. for at rektor skulle sjå dei. Opplegget kunne ha vore eit godt grunnlag
for refleksjon og samarbeid lærarar i mellom, men ingen nemnde dette. Den
einaste bruken som vart nemnt, var at protokollane blir lagde fram for
tilsynsfolket når dei kjem.
For oss er det interessant at denne planlegginga av timane
skjer i høve læreplanen og ikkje i høve læreboka. Grunnen til det er vel m.a. at
læreplanen har ein mykje meir sentral rolle enn det vi er vande med og at mange
lærebøker har dårleg kvalitet.
Alle lærarar har sitt personlege eksemplar av læreplanen
for det faget dei underviser i. Læreplanen er mykje meir omfattande enn dei norske. Eg
vil tru at norske lærarar vil meine at noko av dette kunne ha vore verdfullt å
innføre i Noreg, men nokre delar vil venteleg mange vere kritiske til, t.d. det
som gjeld korleis lærarane kan leggje opp undervisninga (Teaching/Learning Strategies).
Metodefridom står høgt i kurs i Noreg. Det kom klart fram i diskusjonen av
læreplanen som vart innført i 1997 av Gudmund Hernes.
På bileta nedanfor ser vi overskriftene som er nytta
i læreplanen. Dei av lesarane som er lærarar eller er innafor skulesystemet på
ein annan måte, vil sjå kor omfattande dette er samanlikna med den norske
versjonen, t.d. har ikkje vi assessment (vurdering) innebygd i læreplanen.
I neste innlegg skal eg gje eit bilete av livet i
klasseromma eg besøkte.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar